Nieuwsbrief
T
F
Tue 28.05 - 20:00

De Vloeibare Computer


i.s.m. KRAAK

ticket: €6 (standaard) / €4 (reductie)

RESERVEER

Van 24 mei tot 2 juni presenteert kunstenaar Floris Vanhoof (website / bandcamp) De Vloeibare Computer, drie installaties in en rond de Zwarte Zaal in KASK. Tegelijk brengt concertorganisatie en muzieklabel Kraak The Fluid Computer uit, een fotoboek met elpee. Naar aanleiding daarvan presenteert Floris Vanhoof vanavond een film- en muziekprogramma.

We beginnen om 20:00 met twee kortfilms.

Little Doorways To Paths Not Yet Taken (Aura Satz, 2016, 7’): intensieve verkenning van een loft die vol staat met allerlei technische attributen doet dienst als indirect portret van componist Laurie Spiegel. Zonder haar gezicht te tonen, roept Satz Spiegels aanwezigheid op door onze aandacht te richten op haar stem en haar baanbrekende elektronische muziek.

Corridor (Standish Lawder, 1970, 22’): een adembenemende oefening in visuele polyfonie met een soundtrack van Terry Riley. In Lawder’s eigen woorden: “an occasion for meditative speculation” that invokes “a change in brain-wave activity…through the interface stimulation of alpha-wave frequencies.” Gemaakt met een koffieblik als contact printer.

Om 20:30 trekken we naar de Glazen Gang, voor een pauze en een drink bij Floris Vanhoofs eigen werk.

We sluiten het programma om 21:15 af in KIOSK met de concert/performance Occam IV (Eliane Radigue, 2011) door Julia Eckhardt op altviool. Het is een lange aangehouden lijn die nu eens aanzwelt en dan weer vervaagt - organisch - zonder ooit van het pad af te wijken, die voortdurend kostbare pareltjes onthult en elk besef van tijd en ruimte tenietdoet. In zekere zin lijkt Eliane Radigues afwijkende parcours sterk op haar muziek. Een parcours dat begon met het werken met geluidsbanden, vooral op de synthesizer en zich sinds 2001 vervolgt in collectieve zin, in de vorm van samenwerkingsverbanden met muzikanten.

De titel verwijst naar de nominalistische filosoof Willem van Ockham (1285-1347), wiens befaamde ‘spaarzaamheidsprincipe’ (Het scheermes van Ockham) een sterke analogie met Radiques muziek vertoont, maar verwijst tevens naar een sciencefictionroman van David Duncan - Het scheermes van Ockham - waarin er sprake is van een mythische oceaan. Eliane Radigues kunst is een kunst van het luisteren.