Nieuwsbrief
T
F
Fri 01.12 - 19:00

Symposium: The Cinematic Museum - The Postwar Art Documentary


i.s.m. Ugent en Cinea

ticket: gratis (inschrijven via info@cinea.be)

RESERVEER



De jaren 1940 en 1950 kunnen worden beschouwd als het gouden tijdperk van de kunstdocumentaire. Er was toen niet alleen een gigantische productie, vele kunstdocumentaires uit deze jaren vallen ook op door hun essayistische stijl en innovatieve vormgeving die didactische drammerigheid inruilde voor een ware filmische belevenis.

In het kader van het symposium The Cinematic Museum: The Postwar Art Documentary worden vertoningen georganiseerd van onder meer L’Enfer de Rodin (Henri Alekan, 1957), A Sculptor’s Landscape (John Read, 1957), Pictura: An Adventure in Art (1951), Les Pierres Vives (Fernand Marzelle, 1951), Figures in a Landscape (Dudley Shaw Ashton, 1953) en enkele Critofilms van de Italiaanse kunsthistoricus Carlo Ludovico Ragghianti. Het programma omvat ook vertoningen van recente museumexploraties van de Brits-Canadese kunstenaar Mark Lewis en de Argentijnse cineast Matías Piñeiro.

De films worden ingeleid door sprekers als Mark Lewis, John Wyver, Lucy Reynolds, Emanuele Pellegrini, Dimitrios Latsis. Georganiseerd door Steven Jacobs en Birgit Cleppe (Universiteit Gent) in samenwerking met Cinea en KASKcinema.

Het symposium en het filmprogramma is gratis, maar reservatie is vereist via info@cinea.be vóór 27 november.

SESSION 1: SCULPTURAL CINEMA (Friday 1 December, 7:00-9:15pm)

7:00pm Welcome - Steven Jacobs and Birgit Cleppe (Ghent University)
7:20pm Lecture: Some Thoughts on Sculpture in Film - Steven Jacobs (Ghent University)
7:40pm Screening of L’Enfer de Rodin (Henri Alekan, 1957, 20’, 35mm)
8:00pm Lecture: Dudley Shaw Ashton and his Films on Sculpture - Lucy Reynolds (Westminster University)
8:20pm Screening of Figures in a Landscape (Dudley Shaw Ashton, 1953, 17’, 16mm)
8:40pm Q&A
9:00pm Book Launch of Screening Statues: Sculpture and Cinema by Steven Jacobs, Susan Felleman, Vito Adriaensens, and Lisa Colpaert (Edinburgh University Press, 2017)
9:15pm Reception