Met de oren vol vuurwerk en een wang moe van het zoenen omarmt KASKcinema een nieuw jaar aan filmkansen. Zoals gewoonlijk laten we ons enthousiasme voor een verse start blijken met een themamaand waarin de wereld binnen en buiten de filmzaal onder een specifieke loep wordt genomen. Ditmaal wijden we onze januari aan de strijd om een plek. Met de roepnaam SPACED OUT brengen we een diepgeworteld en doortastend programma over de politiek van ruimtelijkheid. Of het nu de huisvestingscrisis, patriarchale publieke ruimtes, geopolitieke grensgebieden of de uitwassen van koloniaal kaarttekenen betreft, de ruimtes waarbinnen we leven – of die in ons leven – zijn steeds onderhevig aan macht en verzet. Fysieke plekken zijn zo immer verbonden aan symbolische ruimtes. Ze zijn de bemiddelaar van identiteiten en laten gelden wie wel of niet ergens behoort. Veelal benaderd als third space is ook de cinema een arena die aanzet tot het herschrijven van de wereld, maar niet zonder eigen grenzen en en limieten.
Dit programma, dat globetrottend een counter-cartografie van een planeet onder druk schetst, passeert langs intieme hoekjes en epische uitzichten. Thema’s als migratie en ontheemding lopen als een rode draad door films als Problemista (2023), Notes on Displacement (2022) en Pressure (1976) – vergezeld van een kinoclub rond diaspora cinema. Het verdwijnen van plaatsen vormt een andere thematische as die ons brengt langs het schotse spookeiland van The Edge of the World (1937) of de spoorwissels uit Still Life (1974) in een prerevolutionair Iran. Een Screencrafts rond location scouting, gekoppeld aan een vertoning van Lola Rennt (1998), toont dan weer hoe landschappen dankzij filmmagie tot leven worden gewekt, of bezwijken onder de druk van producties. Verder wordt zowel de publieke als private ruimte een strijdtoneel tussen genderstructuren met Chantal Akermans ontregelde rom-com A Couch in New York (1996) en Lizzie Bordens iconische radiorevolutie Born in Flames (1983). Ook de allerkleinsten kunnen hun stad herbekijken met KIDScinema: Zingende Stadskatten. Dat cinema zelf een toevluchtsoord kan zijn, is duidelijk met een nieuwe editie van Archives in Dialogue, waar Palestijnse, Marokkaanse en Caribische cinema uit het archief worden gehaald en als antikoloniaal klankbord dienen. De littekens van onze eigen stad worden tevens blootgelegd met een zondagse wandeltocht langs de Gents koloniale geschiedenis, gecombineerd met de vertoning van Collette et Justin (2022). Ten slotte zijn deze ruimtelijke reflecties ook van toepassingen op een planetaire schaal met o.a. onze kortfilmavond rond klimaatrouw en de postapocalyptische parade van Animalia Paradoxia (2023). De ecofeminstische poëzie van Josephine Massarella dient als waardige afsluiter van de maand en wordt door Maya Dhondt muzikaal herboren.
Moge deze themamaand u een plek geven om te aarden en binnenin nieuwe werelden laten bloeien.