Nieuwsbrief
T
F

Compilatie experimentele kortfilms

35mm
i.s.m. Conservatorium
i.s.m. Film-Plateau

Voorstelling:

Thu 24.04 17:00 tot 18:00

ticket: gratis
RESERVEER

In de jaren 1920 stortte de artistieke avant-garde zich op het medium film. Dit programma met drie korte films uit de canon van de experimentele cinema toont hoe alle filmconventies overboord werden gegooid. Heersende wetten over filmnarratie, -compositie en -montage sneuvelden. In de plaats kwamen nieuwe theorieën over zuivere cinema en ongebreidelde experimenten met camera en pellicule. Man Ray presenteerde zijn Emak-Bakia als een cinépoème en gebruikte film als canvas of materie. Ook Entr’acte van René Clair en Combat de Boxe, het debuut van de Belgische filmpionier Charles Dekeukeleire, vormden een proeftuin van nieuwe beeldcomposities, camerabewegingen en ritmen. Boeiend is dat deze vormtechnisch experimentele films ook een sterke kunsthistorische documentaire waarde hebben. Zo werkte Clair voor Entr’acte samen met Erik Satie (muziek) en Francis Picabia (script), en zien we onder meer Ray, Picabia, Satie, Darius Milhaud en Marcel Duchamp. (DB)

Muzikale begeleiding door Hert Herz (Kwinten Mordijk en Lennart Heyndels). U kan alvast hier laten weten dat u komt.

Programma:
Entr'acte (René Clair, 1924, 22')
Emak-Bakia (Man Ray, 1926, 17')
Combat de Boxe (Charles Dekeukeleire, 1927, 8')

In samenwerking met het Conservatorium van Gent en Film-Plateau, de universitaire filmclub