1969,
85 min,
Rusland,
taal: Russisch,
Nederlands,
35mm
i.s.m. Film-Plateau
De Georgische schilder Niko Pirosmani (1862-1918) wordt gerekend tot de naïeve stijl die vaak als primitivisme wordt aangeduid.
Regisseur Giorgi Shengelaya (°1937) maakte in 1969 een knap filmportret van de schilder waarbij statische tableaux en strakke kaders corresponderen met de kunstwerken in beeld. Shengelaya studeerde net als heel wat andere Sovjetfilmmakers aan de Russische staatsfilmschool bij de grote regisseur Aleksander Dovchenko. Niet toevallig dus zien we invloeden van zijn leermeester terug in Pirosmani. De biopic demonstreert de fascinatie voor het tweedimensionale en de frontale beeldcompositie mooi in lijn met de werken van de kunstenaar die het avant-gardisme van Kazimir Malevich lijken in te luiden.
We leren Pirosmani kennen als een ‘outsider’ die zijn rurale omgeving vastlegt met kleurrijke verwondering en die enkel in zijn schilderijen thuis kan komen. De schilder stierf berooid en onbekend, en melancholie voert dan ook de boventoon in dit hoogtepunt van de Georgische cinema.
RESERVEER HIER JE TICKETS