ticket: €8 (standaard) / €4 (reductie)
RESERVEER
In 2019 stierf de Mauritaanse-Franse filmmaker
Med Hondo. Met een oeuvre zo militant als speels,
wist hij de Franse staat een spiegel voor te houden
ivm hun koloniaal verleden en heden. Met West
Indies: The Fugitive Slaves of Liberty bouwde hij voort
op de radicale vormexperimenten en de koloniale
politiek van eerdere films als Soleil Ô (1967) en Les
Bicots-Nègres vos voisins (1974). Gebaseerd op Daniel
Boukmans spraakmakende theaterstuk The Slavers
(1971), biedt de film een overzicht van de 17deeeuwse ontvoogdingsstrijd in de Franse Antillen.
Hondo zag de adaptatie echter als een musical-epos
dat culturele vormen, stijlen en genres mengt om de
verstrengeling van racisme en kapitalisme in de fundamenten van de Franse staat bloot te leggen.
Volledig gedraaid op een nagebouwd slavenschip in een verlaten Citroënfabriek, wist Hondo
zijn ambities met big budget bravura tot leven te brengen. Het resultaat strandde ergens tussen
Broadway en Bertolt Brecht. In Hondo’s metahistorische vertelling is er doorheen de duisternis van
koloniaal trauma tevens ruimte voor narratieve kwinkslagen en vormelijke avonturen. Oorzaak en
gevolg worden zo achterwege gelaten voor een indrukwekkende tour-de-force waarin het geweld
van het verleden als klucht en tragedie blijft weergalmen.