Nieuwsbrief
T
F
Thu 05.03 - 20:30

Sorry To Bother You

Boots Riley, 2018, 112', Bluray, Engels ondertiteld

ticket: €5 (standaard) / €3 (reductie)

RESERVEER



“Let me give you a tip. You wanna make some money here? Use your white voice.” Cassius Green werkt in een callcenter in een poging uit een financiële put te klimmen. Zijn normale stem levert echter weinig op, behalve dichtgegooide telefoons. Wanneer hij de raad van zijn collega volgt en zijn “white voice” opzet, verandert alles. Mensen worden beleefd, ontvankelijk, koopgraag, overtuigd door die aardige blanke man aan de andere kant van de lijn. Cassius wordt succesvol, maar welke prijs betaalt hij daarvoor?

Sorry to bother you is een van dé Amerikaanse indie-hits van de afgelopen jaren. Deze satire heeft het dan ook over enkele hete hangijzers: op welke manier is racisme verweven in de Westerse cultuur? Hoe zet het kapitalistische systeem mensen buitenspel? Hoe interageren macht en geld? In welke mate leidt hebzucht tot medeplichtigheid?

Met zijn verrassend ritme, snelle tempo en wilde vormgeving is Sorry to bother you een heerlijke roetsjbaan. Toch blijft er ruimte voor intellectuele prikkels en personage-ontwikkeling, met Lakeith Stanfield en Tessa Thompson als show-stelende hoofdrolspelers.

"The Anglo-Saxon verities of class and speech, as proclaimed in Shaw’s Pygmalion via the stage musical, are transferred to race in this anarchic satire on capitalism from the Chicago rapper and film-maker Boots Riley. It’s a funny, persistently startling and cheerfully offensive futureworld fantasy about a black guy called Cassius Green (pronounced “cash is green”) played with heroically unharshed mellow by Lakeith Stanfield." (The Guardian)

"...while “Sorry to Bother You” is too nimble to be polemical, it is insistently political. Cassius and his peers belong very much to the present. Like many young people, they drift into adulthood in search of pleasure and meaning, money and sex, navigating their own anxieties and a radically inhumane but somehow also tolerable social order. It’s fun to hang out with them, but you can’t help but be bothered by what might be coming next. Not only in the movie." (The New York Times)