ticket: €8 (standaard) / €4 (reductie)
RESERVEER
“Ik ben een film-oog. Ik ben het mechanische oog. Ik, de machine, toon jullie de wereld, zoals ik alleen in staat ben haar te zien.” Na zijn vernieuwende Kino-Glaz (1922) verfijnde de filmpionier David Kaufman, beter bekend als Dziga Vertov, zijn stijl en techniek verder in zijn meesterwerk The Man with a Movie Camera. We volgen zijn broer en cameraman Boris Kaufman gedurende een dag in een anonieme Sovjetstad zonder traditioneel narratief noch acteurs. Dziga Vertov — letterlijk ‘de draaiende tol’ — streed voor een sensorische en reflexieve filmtaal.
Hij zocht hiervoor het experiment op met o.a. gekantelde camerastandpunten, het gebruik van diverse lenzen en slow motion die de grens tussen realiteit en filmkunst deed vervagen. Achter de montagetafel zat Elisaveta Svilova, Vertovs echtgenote en onmisbare artistieke schakel. Ze plaatste zichzelf in de filmgeschiedenis met een vernuftige sequentie die inzicht geeft in de constructie van de montage. Ontwaar dus ook de hand en het oog van deze vrouw achter de man met de camera.
Deze film wordt ingeleid door docent kunstgeschiedenis Steven Jacobs.